VIDEO: Zo bouwt Hyundai de nieuwe i30
Nieuwe Hyundai i30 rolt van de band
In het Tsjechische Nošovice heeft Hyundai het figuurlijke startpistool afgevuurd voor de productie van de nieuwe i30. In het voorjaar van 2017 staat de nieuwe i30 in de Nederlandse showrooms. Weten hoe Hyundai de Golf-tegenhanger bouwt? Bekijk dan deze video.
Ruim 800.000 stuks verkocht
De nieuwe i30 is een belangrijk model van Hyundai. Het is niet alleen het allereerste i-model dat Hyundai op de markt bracht (dat was in 2008), maar ook qua verkoopaantallen lijkt de i30 onnavolgbaar. Van de eerste twee generaties heeft Hyundai ruim 800.000 exemplaren verkocht.
Langer, breder en lager
De i30 is 4.340 mm lang, 1.795 mm breed, 1.455 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.650 mm. Daarmee is de nieuwe i30 40 mm langer, 15 mm breder en 10 mm lager dan vorige generatie i30. De wielbasis is gelijk gebleven.
LEES OOK: Hyundai i30 Hatchback: de eerste van nieuwe i30-familie
Drie varianten
In Tsjechië rolt voorlopig alleen de vijfdeurs hatchback van de band. De i30 Wagon stelt Hyundai volgend jaar voor, kort daarop volgt de onthulling van de vijfdeurs coupé. Dat wordt de derde en tevens laatste carrosserievariant. Van de vijfdeurs hatchback volgt overigens ook een i30 N-uitmonstering.
i30 N
N wordt het label van high-performancemodellen van Hyundai. De auto krijgt mogelijk een 2,0-liter viercilinder turbomotor met een vermogen van ongeveer 191 kW (260 pk). Hyundai koppelt de krachtbron aan een handgeschakelde zesbak die de voorwielen aandrijft. Een sperdifferentieel moet alle krachten zo efficiënt mogelijk verdelen.
[ytvideo id=”1″]