Samuraistrijder: de nieuwe Honda Civic Type R
Rijden, rijden, rijden willen we!
De Civic-familie is niet compleet zonder een Type R-uitmonstering. De nieuwe Civic Type R heeft alles wat de liefhebber zal aanspreken, waaronder een extreem krachtige viercilinder.
Krachtig!
Om dan ook maar meteen met de 2,0-liter V-TEC viercilinder turbomotor te beginnen: de krachtbron produceert 235 kW (320 pk) en 400 Nm! Dat is een toename van 10 pk ten opzichte van de vorige generatie. Het koppel is gelijk gebleven. Al die power wordt losgelaten op de voorwielen, via een handgeschakelde zesversnellingsbak en een sperdifferentieel. Over de topsnelheid is nog niets bekend, maar de vorige versie haalde 270 km/u.
LEES OOK: Aston Martin wil naar gamma met zeven modellen
38 procent stijver!
De vermogenstoename is niet eens bijzonderste aan de Civic Type R. In vergelijking met de vorige generatie is de carrosseriestijfheid met 38 procent toegenomen. Het rijgedrag wás al dik in orde, maar Honda belooft nu nog meer fun. De Civic Type R heeft drie rijmodi: Comfort, Sport en +R. Die laatste stand komt vooral op het circuit van pas.
Volbloed scheurijzer
Het uiterlijk van de Honda Civic Type R oogt fenomenaal. Veel spoilers, scherpe hoeken, het oogt allemaal bijzonder agressief. Het zal niet ieders smaak zijn, maar de Civic Type R is een auto die je als liefhebber moet begrijpen. Dit is een volbloed scheurijzer. Een gewaagd alternatief voor de Renault Mégane RS of Ford Focus RS.
Zomer
De verkoop van de nieuwe Civic Type R start deze zomer. Reken in Nederland op zo’n 50.000 euro, de prijs is vergelijkbaar met die van de vorige generatie.