Ruimte voor 12.000 tennisballen
Mercedes-Benz onthult nieuwe E-Klasse Estate
De nieuwe generatie Mercedes-Benz E-Klasse Estate oogt strakker dankzij de sportievere daklijn, maar is nog steeds uitzonderlijk ruim. Om aan te tonen hoe ruim hij werkelijk is, bedacht Mercedes-Benz de volgende vraag: hoeveel tennisballen passen in de nieuwe E-Klasse Estate?
We beginnen dan ook maar meteen met de cijfers: de bagageruimte bedraagt onder normale omstandigheden – dus met de achterbank rechtop – 640 liter. Dat is veertig liter meer dan voorheen. De achterbankleuning kan echter ook tien graden rechter op geplaatst worden, waardoor dertig liter extra bagageruimte ontstaat: 670 liter.
[gallerij-1]
1.820 liter
Wie de achterbank neerklapt, heeft de beschikking over een bagageruimte van 1.820 liter. Dat is fors! En ruim genoeg voor … trommelgeroffel … 12.000 tennisballen, stelt Mercedes-Benz. Niemand minder dan Roger Federer maakte dit bekend tijdens de officiële onthulling waarbij AutoRAI.nl aanwezig was.
[parallex-2]
MRA-platform
Mercedes-Benz produceert de E-Klasse Estate net als zijn sedanbroer op het MRA-platform, geschikt voor achter- en vierwielaandrijving. Het motorengamma komt overeen met dat van de sedan. De goedkoopste benzineversie, de E 200, krijgt dus een viercilinder benzinemotor met 135 kW (184 pk) vermogen en 300 Nm trekkracht.
Mercedes-AMG E 43 4Matic
Verder levert Mercedes-Benz een E 250 met 155 kW (211 pk) en 350 Nm. De E 400 4Matic met zescilinder produceert 245 kW (333 pk) en 480 Nm koppel. Mercedes-Benz introduceert ook de sportieve AMG E 43 4Matic met 3,0-liter V6-biturbomotor met 295 kW (401 pk).
[gallerij-2]
Dieselen
De goedkoopste diesel is de E 220 d, met een vermogen van 143 kW (194 pk) en 400 Nm koppel. De E 350 d met 190 kW (258 pk) en 620 Nm is de voorlopig krachtigste dieselmotor. AMG-versies staan eveneens op stapel. De fabrikant koppelt alle motoren standaard aan een 9G Tronic negentraps automatische transmissie.
[parallex-1]
Meer carrosserietypes op komst
Na de sedan en deze Estate volgen nog meer modellen van de E-Klasse, zoals een Cabriolet en een Coupé. Voorlopig moeten we het echter stellen met de Sedan en de Estate. In Nederland is de sedan goed voor 75 procent van de E-Klasse-verkopen. De Estate, nu nog op basis van het oudere type, is goed voor 25 procent. Bij de C-Klasse is dat respectievelijk 40 procent voor de sedan versus 60 procent voor de Estate.
De levering van de E-Klasse Estate start medio oktober. Prijzen maakt Mercedes-Benz in juli bekend.