Geen directe vervanger voor Subaru WRX STI
Ontwikkeling heeft tijd nodig
De huidige Subaru WRX STI loopt tegen het einde van zijn levenscyclus, maar er komt niet direct een vervanger. Dat kan David Dello Stritto, General Manager Sales & Marketing Europe van Subaru Europe, bevestigen aan AutoRAI.nl.
CO2-uitstoot
“Subaru wacht af wat de marktontwikkelingen zijn en stelt daar het concept op af”, vertelt David. “De CO2-uitstoot wordt steeds belangrijker en de huidige 2,5-liter viercilinder boxermotor met turbo kan simpelweg niet gevoerd blijven worden in de toekomst. Definitief afscheid nemen van de WRX STI doen we niet, de auto hoort namelijk bij Subaru, maar er komt een periode aan waarbij we tijdelijk geen WRX STI zullen voeren.”
Winstgevend netwerk
Subaru benadrukt dat de prioriteit in Europa ligt op het behouden van een gezond, winstgevend netwerk. Ook voldoen aan de strengere milieueisen die gelden in de toekomst staan hoog op de prioriteitenlijst. “We geven ons motto Fun to Drive echt niet op. De nieuwe Impreza levert dit ook, maar op een andere, milieubewustere manier”, stelt David.
LEES OOK: Autotest – Subaru Impreza (2017)
Hybride aandrijving?
Subaru onderzoekt in het algemeen welke alternatieve aandrijflijnen, waaronder hybride en elektrisch, er gaan komen voor Subaru-producten. Dit wil echter nog niet zeggen dat de WRX STI met een alternatieve aandrijflijn komt, maar Subaru benadrukt wel dat alles wordt onderzocht. David voegt toe: “Er komt echt wel weer een nieuwe WRX STI, maar dat kost tijd.”
WRX STI zelfstandige merknaam
De huidige WRX STI – voorheen gekoppeld aan de Impreza-naam maar sinds enige tijd een zelfstandige merknaam – heeft een 305 pk sterke krachtbron. De auto is een zeldzaamheid, vooral in Nederland waar de auto door toedoen van een forse BPM-boete dik 90.000 euro moet kosten.