Eerste exclusieve details nieuwe Ford Fiesta ST
Onthulling eind 2017, productiestart begin 2018
Ford komt opnieuw met een ST-variant van de Fiesta. Ford moet wel, want de vraag naar de B-segment hot hatchback is groot. AutoRAI.nl praat je bij over de eerste exclusieve details van de nieuwe Ford Fiesta ST en ook over een mogelijke Fiesta RS.
Productie start in januari 2018
“We komen opnieuw met een Ford Fiesta ST”, verklapt Tyrone Johnson, ontwikkelingsbaas van Ford ST- en RS-modellen, in een interview met AutoRAI.nl. “De productie gaat van start in januari 2018, maar de onthulling vindt eind 2017 plaats. De auto verschijnt als drie- en als vijfdeursvariant op de markt.”
Voorwielaandrijving en rijmodi
De nieuwe Fiesta ST wordt uitbundiger vormgegeven dan voorheen. Zo hoopt Ford het model te onderscheiden van de ST-Line, die al vrij sportief oogt. We gaan volgens Johnson elementen van de huidige Focus RS terugzien. “Geen vierwielaandrijving, want de Fiesta ST krijgt opnieuw voorwielaandrijving. Je moet eerder denken aan diverse rijmodi, zoals ook in de Focus RS.”
Overboostfunctie
De huidige Ford Fiesta ST is voorzien van een 1,6-liter viercilinder turbomotor met 134 kW (182 pk) vermogen en 240 Nm trekkracht, een 0-100-sprinttijd van 6,9 seconden en een topsnelheid van 220 km/u. Van de Fiesta ST is ook een ST200-versie leverbaar, maar niet in Nederland omdat de vraag naar die uitvoering in Nederland te beperkt is. De Ford Fiesta ST200 is de krachtigste en snelste massageproduceerde Fiesta ooit. Het motorvermogen bedraagt 147 kW (200 pk) en 290 Nm trekkracht. Met een overboostfunctie van twintig seconden levert de 1,6-liter EcoBoost viercilinder turbomotor zelfs 158 kW (215 pk) vermogen en 320 Nm koppel.
ST200 nieuwe benchmark?
Op de vraag of de volgende Fiesta ST opnieuw een 1,6-liter viercilinder krijgt, antwoordt Johnson met “next question“. Ook vertelt hij het volgende: “De Fiesta ST200 hoeft geen nieuwe benchmark te zijn qua vermogen. Meer fun hoeft ook niet altijd meer power te betekenen. De huidige Fiesta ST was ook niet de krachtigste in zijn segment, maar het is zeker een van de best rijdende auto’s in zijn segment. Dat beogen we nu ook. We willen de beste fun-auto ontwikkelen, dat is de doelstelling. De fun-factor wordt nog hoger dan voorheen.”
[parallex id=”1″]
Fiesta RS: zeg nooit nooit
Een Fiesta RS is volgens Johnson mogelijk, maar zeker nog niet definitief. “We kunnen van meerdere Ford-modellen een RS-versie uitbrengen maar dat wil niet zeggen dat we dat ook doen”, zegt Johnson. Joe Bakaj, Vice President Product Development van Ford Europa, legt in een interview met AutoRAI.nl uit waarom Ford van de huidige Fiesta geen RS heeft uitgebracht. “Uiteindelijk gaat het om geld verdienen en prioriteiten stellen. De Focus RS was belangrijker om te ontwikkelen dan een Fiesta RS. We kunnen echt niet alles doen. Maar in de toekomst: zeg nooit nooit. Meer kunnen we daar op dit moment echt niet over zeggen”, zegt Bakaj.