BMW 230i Cabrio – Autotest
Ideale mix van comfort en sportiviteit
De BMW 2 Serie Cabrio lijkt door de softtop misschien een cabriolet voor alleen mooie dagen. Think again: het is een cabrio voor álle seizoenen. En een bijzonder fijne, helemaal als 230i met achttrapsautomaat.
Door de bomen het bos kunnen zien
Het aanbod vierzitscabriolets in het C-segment is bijzonder klein. Voordeel: je kunt door de bomen het bos nog zien. Er is keuze uit slechts twee modellen: de Audi A3 Cabriolet óf de BMW 2 Serie Cabrio. En met een beetje fantasie kun je er ook de Mini Cabrio Cooper SD, Cooper S of John Cooper Works onder scharen, want die komen prijstechnisch in de buurt van de Audi en de BMW.
[gallerij-1]
Schoenendoos
Het is een bekend fenomeen: haal de deksel van een schoenendoos en de stijfheid van de doos verdwijnt voor een groot deel. Hetzelfde gebeurt vaak als je een auto van zijn dak ontdoet. Is dat dan ook het geval bij de 2 Serie Cabrio? Eigenlijk niet. De stijfheid is bijzonder goed, dankzij extra verstevigingen in de carrosserie. Ten opzichte van de BMW 1 Serie Cabrio, de voorganger van de 2 Serie Cabrio, is de torsiestijfheid met zo’n 20 procent toegenomen.
[parallex-1]
Gouden handen
De technici van BMW hebben gouden handen, want de 2 Serie combineert sportiviteit met comfort, al ligt de nadruk meer op dat laatste. Deze BMW is gemaakt om te cruisen, urenlang achter elkaar. En het liefst open, want je zit perfect uit de wind, ook als je wat langer bent.
[gallerij-2]
Fluitje van een cent
Het dak openen en sluiten is een fluitje van een cent, kijk maar naar de video hieronder. Het systeem heeft er twintig seconden voor nodig. Bovendien kan openen en sluiten bij snelheden tot 50 km/u. Bij regen is het daardoor vrij eenvoudig om jezelf en passagier te beschermen tegen nattigheid. Het stoffen cabriodak bestaat uit meerdere lagen en dankzij isolerende binnenbekleding is het bijzonder stil in het interieur als het dak gesloten is.
[video-1]
Ruimte genoeg!
De bagageruimte bedraagt 335 liter, met geopend dak is dat nog 280 liter. Dat is heel netjes en meer dan voldoende voor het vervoeren van de wekelijkse boodschappen of voor een vakantie naar zonnige streken. Met een handige hendel in de bagageruimte is de achterbankleuning naar voren te klappen om de capaciteit te vergroten.
[gallerij-3]
Eigenlijk een tweezitter
Voor de achterbank is echter nauwelijks beenruimte. Alleen kleine kinderen en baby’s in een kinderzitje houden het er een paar uur uit. Maak je gebruik van een windscherm, dan kunnen passagiers al helemaal niet mee. Zie de achterbank vooral als een verlengstuk van de bagageruimte, waar je eenvoudig wat tassen kunt plaatsen.
[parallex-2]
Perfecte metgezel
Onder de motorkap schuilt een viercilinder turbobenzinemotor met 185 kW (252 pk) vermogen en 350 Nm trekkracht. De motor opereert bij alle toerentallen optimaal. Het koppel is al vanaf 1.450 toeren per minuut beschikbaar, waardoor je direct vlot accelereert. Het is een heerlijke krachtbron, die met de achttrapsautomaat een perfecte metgezel heeft.
[gallerij-4]
Fijne afstelling
Hoewel de 2 Serie Cabrio compact oogt – hij is 4.432 mm lang, 1.774 mm breed en 1.418 mm hoog – is het model met een gewicht van 1.615 kilogram aan de zware kant. Een 230i Coupé weegt bijvoorbeeld ‘maar’ 1.475 kilogram. Merk je tijdens het rijden iets van die extra kilo’s? Nee, dat niet. De remkracht is indrukwekkend en BMW heeft de dynamiek goed behouden dankzij de directe besturing en het alert reagerende onderstel met een erg fijne afstelling.
[parallex-3]
Luxe, zo’n Luxury Line
De bouwkwaliteit is top, de gebruikte materialen super. Helemaal in de Luxury Line, de door ons geteste uitvoering. Je komt letterlijk niets tekort en het interieur heeft een zeer luxe uitstraling. Deze Luxury Line-versie is standaard uitgerust met aluminium dorpellijsten, speciale lederen bekleding, een met leder bekleed multifunctioneel sportstuur en interieurlijsten in de edelhouten uitvoering ‘Fineline Stream’.
Ook ambianceverlichting, een grille met hoogglanzend verchroomde spijlen, verchroomde exterieurdetails en dito einduitlaatpijp zijn van de partij. De fijn functionerende radio BMW Professional met 6,5-inch Control Display en iDrive Controller is standaard in elke 2 Serie Coupé en Cabrio.
[parallex-4]
Aandacht genoeg
Vrees voor aandacht? In de 2 Serie Cabrio ontkom je er niet aan. Helemaal niet als je open rijdt. Deze auto heeft een jaloersmakende uitstraling. Iedereen wil graag in de auto gezien worden. De BMW 2 Serie profileert zich als een dynamische cabriolet voor de liefhebber van lekker sturen en van comfort. De auto biedt daarmee het beste van twee werelden.
Fijn toeven
De BMW 2 Serie Cabrio is ook een ideale auto voor het dagelijkse woon-werkverkeer, waarmee je na werktijd ook kunt genieten van de frisse lucht. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het zo fijn toeven is in deze BMW.
Prijzen
De BMW 2 Serie Cabrio is leverbaar voor prijzen vanaf 35.220 euro (218i – 100 kW/136 pk). De BMW 230i Cabrio is er voor 46.331 euro met handgeschakelde transmissie. De automaat (230iA) kost 46.979 euro.
[parallex-5]