AutoRAI in Miniatuur: ‘Dikke BMW!’
Vertil je niet aan deze bijna vergeten BMW 850 CSi van Revell
Binnenkort brengt BMW een nieuwe 8 Serie als opvolger van de huidige 6 Serie op de markt. Een mooie aanleiding om terug te blikken op die prachtige eerste versie van dit type, uit 1989. In miniatuur natuurlijk.
Torenhoge benzineprijzen
De grote BMW 8-serie Coupé werd niet het succes waarop BMW hoopte. Misschien was het de verkeerde auto op het verkeerde moment: een V12 terwijl wereldwijd een recessie gaande was, de Golfoorlog, torenhoge benzineprijzen…
Brood
Gelukkig zag speelgoedgigant Revell in 1991 wel brood in een 1:18-model van deze BMW. Revell produceerde destijds vooral plastic bouwdozen; kant-en-klare metalen modellen waren voor deze fabrikant destijds nog relatief nieuw. Maar het miniatuur van de BMW 850 CSi is zeer geslaagd, al oogt het op tafel wat ranker dan de echte – dat was toch echt ‘een dikke BMW!’
“Misschien was het de verkeerde auto op het verkeerde moment, maar Revell zag wel brood in deze BMW”
Mechaniek
Misschien is het de ouderdom: de ruitenwissers sluiten niet aan op de voorruit, de achterklep wil niet verder open dan een klein kiertje, de deuren zitten héél strak in de sponning – al zijn er na 26 jaar geen tekenen van metaalmoeheid. Het mechaniek van de portieren is realistisch: ze draaien aan de voorrand naar binnen, net als in het echt. Je ziet bijna geen scharnier.
Blauwe stof
Het tweekleurige interieur, met geplooide blauwe bekleding op het zitvlak en de rugleuning, ziet er redelijk echt uit. Grappig: ook de vloer is blauwig, al is dat lastig te zien door het stof dat zich in de auto heeft opgehoopt.
Lees meer afleveringen van ‘AUTORAI IN MINIATUUR’
V12
Met enige dwang laat het portier zich weer sluiten – maar eenmaal dicht ziet het er zeer strak uit. De motorkap gaat juist gemakkelijk open. De motorruimte is vol, met de V12 tussen de diepe wielkuipen. De klapkoplampen kunnen helaas niet omhoog, maar Revell heeft ze desondanks wél van geprofileerde ‘glazen’ voorzien.
Wielen en banden
De fraaie M System II-wielen zijn – correct! – links en rechts verschillend en geschoeid met platte Michelin MXX2-banden. Op de voor- en achterbanden staat echter dezelfde maat vermeld, maar ja, hoever moet je gaan met de details?
Kruiskopschroefjes
De onderkant is – afgezien van de maar liefst 11 kruiskopschroefjes die het model bij elkaar houden – ook het bekijken waard. De wielophanging oogt heel realistisch, compleet met de nodige stabilisatorstangen.
“De motorruimte is vol, met de V12 tussen de diepe wielkuipen”
Fraaie kleuren
Fraaie exemplaren van de BMW 850 CSi van Revell zijn nog eenvoudig te vinden op internet en de NAMAC-beurs. Ze zijn er in diverse fraaie en minder fraaie kleuren, voor prijzen tussen twintig en veertig euro. Maar vertil je niet, hij is groot, van metaal en dus behoorlijk zwaar.