De eerste Kia Sorento zag in 2002 het levenslicht. De auto was een SUV volgens het traditionele recept: een ladderchassis met afzonderlijke carrosserie, vierwielaandrijving (of alleen de voorwielen) en sterke motoren. Klaar voor het zware werk als het moet, maar toch met luxe aan boord. Na facelifts in 2007 en 2009 was het in 2010… Lees verder
Kia Sorento uitvoeringen
De eerste Kia Sorento zag in 2002 het levenslicht. De auto was een SUV volgens het traditionele recept: een ladderchassis met afzonderlijke carrosserie, vierwielaandrijving (of alleen de voorwielen) en sterke motoren. Klaar voor het zware werk als het moet, maar toch met luxe aan boord. Na facelifts in 2007 en 2009 was het in 2010 tijd voor aflossing door de tweede generatie.
Korte carrière
De tweede generatie was volledig nieuw en iets groter en luxer dan het voorgaande model. De verschillen met de eerste generatie waren zelfs dusdanig groot dat Kia heeft overwogen om de auto een andere typenaam mee te geven. Al in 2012 was het tijd voor een eerste facelift. De carrière van de tweede generatie bleek kort, want in 2014 stond de opvolger al weer klaar.
(Plug-in) hybride
Sinds 2020 staat de vierde generatie in de showrooms. De auto blijft qua omvang en luxe trouw aan zijn voorgangers, maar nieuw is dat er ook hybride-uitvoeringen zijn. In Nederland zijn dat ook de enige leverbare modellen. Behalve de gewone Hybrid is er ook een Plug-in Hybrid, die nog zuiniger is en ook korte afstanden volledig elektrisch af kan leggen.
Korte carrière
De tweede generatie was volledig nieuw en iets groter en luxer dan het voorgaande model. De verschillen met de eerste generatie waren zelfs dusdanig groot dat Kia heeft overwogen om de auto een andere typenaam mee te geven. Al in 2012 was het tijd voor een eerste facelift. De carrière van de tweede generatie bleek kort, want in 2014 stond de opvolger al weer klaar.
(Plug-in) hybride
Sinds 2020 staat de vierde generatie in de showrooms. De auto blijft qua omvang en luxe trouw aan zijn voorgangers, maar nieuw is dat er ook hybride-uitvoeringen zijn. In Nederland zijn dat ook de enige leverbare modellen. Behalve de gewone Hybrid is er ook een Plug-in Hybrid, die nog zuiniger is en ook korte afstanden volledig elektrisch af kan leggen.
Technisch
Motortype | diesel, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.199 |
Max. vermogen | 147 kW (200 pk) |
Bij | 1.750 |
Aandrijving | voorwielen (optie 4WD) |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Max. koppel | 441 |
Bij | 1.750 |
Vermogensrange | alleen 147 kW |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/65 R17 |
L x B x H | 4.780 x 1.890 x 1.690 |
Wielbasis | 2.780 |
Massa leeg | 1.774 |
Max. aanh. gew. | 2.000 |
Inh. bag. ruimte. | 605 |
Tankinhoud | 71 |
Algemeen
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | februari 2015 |
Laatste facelift | juli 2017 |
Garantie | 7 jaar |
Bijzonderheden | De grote Sorento is in Nederland alleen leverbaar met diesel-automaat. |
Vanafprijs | 59.995 |
Transmissie | 8AT |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,0 |
CO₂-emissie | 159 |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 8,7 |
Topsnelheid | 203 |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
example
-
example1ads
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hyundai
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
test
-
testt
-
Toyota
-
TVR
-
Volkswagen
-
Volvo