Vernieuwde Subaru BRZ komt later dit jaar
Sportcoupé krijgt zichtbare en onzichtbare updates
Toyota onthulde al in maart 2016 de vernieuwde GT 86. Het was dus een kwestie van tijd tot Subaru de tweelingbroer BRZ in het nieuw zou steken. Die vernieuwde BRZ is zojuist gepresenteerd in de Verenigde Staten. De woordvoerder van Subaru Nederland laat aan AutoRAI.nl weten dat we de opgefriste BRZ later dit jaar mogen verwachten.
De aanpassingen
Schokkend zijn de wijzigingen niet, maar dat is ook niet het geval bij de GT86. Subaru geeft de BRZ nieuwe bumpers, gewijzigde lichtunits met LED-techniek, een subtiele achterspoiler, een opnieuw gekalibreerde achterwielophanging, een ESP-systeem met Track Mode, een nieuw sportstuur en een 4,2-inch LCD-scherm dat geïntegreerd is in het instrumentencluster en waarop de bestuurder onder meer de rondetijden en de G-krachten kan aflezen.
Iets meer vermogen
In de Verenigde Staten neemt het vermogen van de 2,0-liter viercilinder boxermotor toe met een kleine 4 kW (5 pk), wat het totaal brengt op 205 Japanse raspaarden (150 kW). De vermogenstoename is de danken aan een nieuw aluminium inlaatspruitstuk en een geoptimaliseerd uitlaatspruitstuk die de inwendige luchtstroom optimaliseren. Het is nog niet bekend of de Europese uitvoering ook meer vermogen krijgt.
Performance Package
Naar wenst levert Subaru ook een Performance Package met een remsysteem van Brembo, schokbrekers van Sachs en zwarte lichtmetalen 17-inchwielen.
[gallerij-1]
Samenwerking
De Toyota GT86 en Subaru BRZ rollen beide van de band in de hoofdfabriek van Subaru in de prefectuur Gunma (midden in Japan). Voor het tweetal werd de assemblagelijn aangepast omdat in deze fabriek hoofdzakelijk kleine stadsauto’s van de band rollen. De samenwerking tussen Subaru en Toyota begon in oktober 2005. In april 2008 werd begonnen aan de ontwikkeling van een gezamenlijk ontwikkelde sportcoupé met als eindresultaat de BRZ en GT86.
[gallerij-2]
Subaru wilde eerste niet
Het idee voor een sportauto ontstond overigens bij Toyota. De Japanse autobouwer wilde graag een opvolger van de legendarische AE86 uitbrengen. Subaru zag in eerste instantie geen brood in het project van een tweezitter met achterwielaandrijving. Subaru ging overstag toen engineers oog in oog kwamen met een prototype van de GT86. Subaru leverde uiteindelijk zelfs de techniek voor de coupé: een boxermotor. Voor de volgende generatie van de twee sportauto’s slaan Subaru en Toyota opnieuw de handen in elkaar. Dat heeft Subaru-topman Yasuyuki Yoshinaga in november vorig jaar gezegd in een interview met Automotive News.
[gallerij-3]