In 2006 verscheen Kia’s opvolger voor de Cerato. Het was de eerste volledig in Europa ontwikkelde auto van het merk en het model wordt ook alleen in ons werelddeel verkocht. De auto luisterde naar de opvallende naam Cee’d. Hoe die naam is ontstaan? Kia vernoemde de auto naar zijn markt: de European Economic Community, ook… Lees verder
Kia ProCeed uitvoeringen
In 2006 verscheen Kia’s opvolger voor de Cerato. Het was de eerste volledig in Europa ontwikkelde auto van het merk en het model wordt ook alleen in ons werelddeel verkocht. De auto luisterde naar de opvallende naam Cee’d. Hoe die naam is ontstaan? Kia vernoemde de auto naar zijn markt: de European Economic Community, ook wel aangeduid als EEC of CEE. Daar werd nog European Design aan toegevoegd, met als resultaat CEEED. Omdat dat wel erg veel E’s waren, verving Kia één daarvan voor een apostrof. Dus. De driedeursvariant ging als Pro_Cee’d door het leven en de stationwagen ‘gewoon’ als Cee’d SW.
Opwaarts
Met de tweede generatie uit 2012 positioneerde Kia de Cee’d iets hoger. Voor de hogere prijs kwamen een wat rijkere uitrusting en verbeterde rijeigenschappen terug. Een nieuwe uitvoering was de GT voor de driedeurs Pro_Cee’d, waarmee Kia hoopte mee te kunnen doen in het segment van sportieve hatchbacks.
Naamsverandering
In 2018 maakten we kennis met het huidige model. In de meeste opzichten ging men verder op de ingeslagen weg, maar een aantal zaken zijn veranderd. De naam van de auto bijvoorbeeld, of in ieder geval de spelling daarvan. De apostrof is nu uit de naam verwijderd en Pro_Cee’d schrijf je voortaal ‘gewoon’ als Proceed. Van alle modellen is de Proceed nog het meest gewijzigd, want niet langer is dat een driedeurs hatchback. Voortaan is ook de Proceed een stationwagenvariant, maar in tegenstelling tot de gewone SW heeft de Proceed een coupéachtige daklijn à la Mercedes-Benz CLA Shooting Brake.
Opwaarts
Met de tweede generatie uit 2012 positioneerde Kia de Cee’d iets hoger. Voor de hogere prijs kwamen een wat rijkere uitrusting en verbeterde rijeigenschappen terug. Een nieuwe uitvoering was de GT voor de driedeurs Pro_Cee’d, waarmee Kia hoopte mee te kunnen doen in het segment van sportieve hatchbacks.
Naamsverandering
In 2018 maakten we kennis met het huidige model. In de meeste opzichten ging men verder op de ingeslagen weg, maar een aantal zaken zijn veranderd. De naam van de auto bijvoorbeeld, of in ieder geval de spelling daarvan. De apostrof is nu uit de naam verwijderd en Pro_Cee’d schrijf je voortaal ‘gewoon’ als Proceed. Van alle modellen is de Proceed nog het meest gewijzigd, want niet langer is dat een driedeurs hatchback. Voortaan is ook de Proceed een stationwagenvariant, maar in tegenstelling tot de gewone SW heeft de Proceed een coupéachtige daklijn à la Mercedes-Benz CLA Shooting Brake.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.591 |
Max. vermogen | 150 kW (204 pk) |
Bij | 1.750 |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Max. koppel | 265 |
Bij | 1.750 |
Draaicirkel | 10,6 |
Vermogensrange | alleen 150 kW |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/40 R18 |
L x B x H | 4.310 x 1.780 x 1.430 |
Wielbasis | 2.650 |
Massa leeg | 1.282 |
Max. aanh. gew. | 1.400 |
Inh. bag. ruimte. | 380 |
Tankinhoud | 53 |
Algemeen
Carrosserietype | 3-drs. hatchback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | mei 2012 |
Laatste facelift | augustus 2015 |
Garantie | 7 jaar |
Bijzonderheden | De Kia Pro_Cee'd GT is het sportiefste model van dit Koreaanse merk. Sinds kort is er voor de andere Cee'd-modellen een GT Line versie beschikbaar gekomen met de uiterlijke kenmerken van de GT. |
Vanafprijs | 39.740 |
Transmissie | 6MT |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 7,4 |
CO₂-emissie | 170 |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 7,7 |
Topsnelheid | 230 |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
example
-
example1ads
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hyundai
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
test
-
testt
-
Toyota
-
TVR
-
Volkswagen
-
Volvo