De F12 verscheen in 2012 als eerste als F12berlinetta. Inderdaad, met alleen kleine letters en zonder spatie. De F12 volgde de 599 op als het V12-vlaggenschip van het merk. Voorin ligt om precies te zijn een 6.3-liter V12 met een vermogen van 740 pk. Daarmee is het nog altijd een van de meest krachtige Ferrari’s… Lees verder
Ferrari F12 uitvoeringen
De F12 verscheen in 2012 als eerste als F12berlinetta. Inderdaad, met alleen kleine letters en zonder spatie. De F12 volgde de 599 op als het V12-vlaggenschip van het merk. Voorin ligt om precies te zijn een 6.3-liter V12 met een vermogen van 740 pk. Daarmee is het nog altijd een van de meest krachtige Ferrari’s voor op de openbare weg ooit gebouwd. Al dit vermogen werd via een zeventraps semi-automaat naar de achterwielen gestuurd.
FF
De F12 sprint in slechts 3,1 seconden naar de 100 km/h en na 8,5 seconden is de 200 km/h al bereikt. De topsnelheid ligt op 340 km/h. Hoewel de F12 officieel maar één variant kende, zou de technisch gerelateerde Ferrari FF gezien kunnen worden als een shooting brake-uitvoering van de F12. De F12 bleef in productie tot en met 2017, om dan afgelost te worden door de 812 Superfast.
F12tdf
In de loop der jaren werden verschillende one-offs en speciale uitvoeringen gepresenteerd, maar een van de blijvende nieuwe uitvoeringen was de F12tdf. Dat was in feite een straatlegale circuitversie van de auto, waarbij de letters in de typeaanduiding staan voor ‘tour de France’. Geen verwijzing naar de wielrenwedstrijd, maar naar de gelijknamige race voor auto’s die van 1951 tot en met 1986 werd gehouden. Het vermogen van de F12tdf was opgeschroefd tot maar liefst 780 pk, goed voor een topsnelheid van “boven de 340 km/h”.
FF
De F12 sprint in slechts 3,1 seconden naar de 100 km/h en na 8,5 seconden is de 200 km/h al bereikt. De topsnelheid ligt op 340 km/h. Hoewel de F12 officieel maar één variant kende, zou de technisch gerelateerde Ferrari FF gezien kunnen worden als een shooting brake-uitvoering van de F12. De F12 bleef in productie tot en met 2017, om dan afgelost te worden door de 812 Superfast.
F12tdf
In de loop der jaren werden verschillende one-offs en speciale uitvoeringen gepresenteerd, maar een van de blijvende nieuwe uitvoeringen was de F12tdf. Dat was in feite een straatlegale circuitversie van de auto, waarbij de letters in de typeaanduiding staan voor ‘tour de France’. Geen verwijzing naar de wielrenwedstrijd, maar naar de gelijknamige race voor auto’s die van 1951 tot en met 1986 werd gehouden. Het vermogen van de F12tdf was opgeschroefd tot maar liefst 780 pk, goed voor een topsnelheid van “boven de 340 km/h”.
Technisch
Motortype | benzine, V12 |
Cilinderinhoud | 6.262 |
Max. vermogen | 545 kW (740 pk) |
Bij | 6.000 |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Max. koppel | 690 |
Bij | 6.000 |
Vermogensrange | 545 tot 574 kW |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/35 R20 / 315/35 R20 |
L x B x H | 4.618 x 1.942 x 1.273 |
Wielbasis | 2.720 |
Massa leeg | 1.630 |
Max. aanh. gew. | n.v.t. |
Inh. bag. ruimte. | 500 |
Tankinhoud | 92 |
Algemeen
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | juli 2012 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Bijzonderheden | De krachtigste Ferrari in de range. |
Transmissie | 7AT |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 15,0 |
CO₂-emissie | 350 |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 3,1 |
Topsnelheid | > 340 |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
example
-
example1ads
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hyundai
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
test
-
testt
-
Toyota
-
TVR
-
Volkswagen
-
Volvo