TVR: wederopstanding volgens traditioneel recept
Britse sportwagenmerk maakt comeback in 2017
De beruchte Britse sportautofabrikant TVR komt in de tweede helft van 2017 terug op de markt. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan een nieuwe sportauto die volgens de huidige eigenaar aan typische TVR-kenmerken voldoet. Deze teasers verklappen dat het model een spectaculair design krijgt.
Traditioneel TVR-recept
Weinig tot géén hulpsystemen, achterwielaandrijving, een laag gewicht en veel vermogen. Dat is het traditionele TVR-recept, bedacht in 1947 door de toen 23-jarige Trevor Wilkinson, oprichter van TVR. De naam TVR is afgeleid van zijn voornaam: TreVoR. Na de oprichting in 1947 brak TVR in 1958 echt door met de Grantura. Wilkinson bleef tot 1965 aan de leiding staan en gaf het stokje toen over aan Martin Lilley. Hij bleef tot 1981 actief bij TVR.
Les Edgar
In 1981 was het Peter Wheeler die het bedrijf kocht. Hij legde de focus op sportauto’s met een V8-motor, zoals de Chimaera. Een ander bekende motor was de atmosferische, hoogtoerige Speed Six-zescilinder in de Sagaris en Tamora. De Russische bankier en multimiljonair Nikolaj Smolenski nam de zaak in 2004 over en had grootse plannen, maar omdat kopers uitbleven, liet hij het merk in 2008 failliet gaan.
TVR Grantura
Smolenski hield wel de merknaamrechten die hij in 2013 verkocht aan de huidige eigenaar: de Brit Les Edgar. Edgar heeft zijn centen verdiend in de game-industrie. Hij werkt nu samen met gerenommeerd auto-ontwerper Gordon Murray – bekend van de Formule 1 en van de legendarische Mclaren F1 – aan een nieuwe sportauto genaamd ‘T37’ (is een codenaam). Mogelijk gaat de auto ‘Griffith’ heten en komt er naast een coupé ook een convertible op de markt.
De eigenaren
1947–1965: Trevor Wilkinson
1965–1981: Martin Lilley
1981–2004: Peter Wheeler
2004–2013: Nikolay Smolenski
2013- Les Edgar
5,0-liter V8
De ‘T37’ wordt weer een échte TVR: veel vermogen dus, achterwielaandrijving, een handgeschakelde transmissie, een beperkt aantal rij-assistenten én een atmosferische V8 voorin. TVR kiest voor de nieuwe auto voor een 5,0-liter Ford Coyote V8-motor getuned door Cosworth met een vermogen van (331 kW) 450 tot (367 kW) 500 pk. In combinatie met een gewicht van ongeveer 1.100 kilogram laten de prestaties zich raden.
Géén Speed Six
De welbekende Speed Six van weleer hoef je deze keer niet te verwachten. Deze kan niet aan toekomstige emissienormen voldoen. “Het was daardoor niet mogelijk om deze motor opnieuw te gaan leveren”, zegt Les Edgar. De V8-motor met Cosworth-techniek is volgens Edgar ‘bombproof’. “We hadden een motor nodig die betrouwbaar zou zijn, maar met de potentie om in de toekomst extra vermogen toe te kunnen voegen.”
Links: Les Edgar (TVR) – Rechts: Gordon Murray van Gordon Murray Design
Gordon Murray Design
Edgar schakelt het bedrijf Gordon Murray Design (GMD) in voor de ontwikkeling van de sportauto. Een belangrijk onderdeel van de auto wordt een buisvormig koolstofvezel frame, genaamd iStream Carbon. Het frame van GMD heeft verschillende componenten die in een uiterst korte tijd aan elkaar verbonden kunnen worden. Het productieproces is hierdoor goedkoop, terwijl het eindresultaat ultrasterk en zeer licht is.
Ook autosportplannen
De hele voorgenomen jaarproductie voor 2017 zou al uitverkocht zijn. Het gaat hier om 250 exemplaren. Wie nu nog aanbetaalt, krijgen pas in 2018 een exemplaar. Een knappe prestatie, omdat nog niemand the real deal heeft gezien. Volgens Edgar staat de orderteller nu al op 400. De aangekondigde wederopstanding van TVR lijkt dus met enthousiasme te zijn ontvangen. In de zomer van dit jaar onthult TVR het definitieve design. De productie van de auto’s vindt plaats in een fabriek in Ebbw Wale, gelegen in het Britse Wales.
Overigens kan ook de autosportliefhebber zich verheugen op de sportauto, want TVR werkt op basis van de ‘T37’ ook aan een raceversie. Tijdens Le Mans in 2017 zou TVR de racer willen presenteren om tijdens de 2018-editie van de endurancerace daadwerkelijk aan de start te verschijnen.
Lees ook: 5 redenen om blij te zijn waarom TVR terugkeert in 2017
Gallerij: TVR-modelen van weleer
[gallerij-1]
[gallerij-2]
[gallerij-3]
Video: Richard Hammond bezoekt TVR
[video-1]