Rijtest – Mazda3
De Mazda3 verrast. De nieuwste generatie van de middenklasse hatchback voelt en stuurt als een auto van Duitse makelij. Bovendien kunnen veel voorbijgangers het niet laten een positieve opmerking te maken over zijn uiterlijk.
Mazda is een relatief klein automerk in Europa. Het merk voert slechts enkele modellen en om te kunnen overleven in een zeer concurrerende markt, is het van belang dat je met goede producten aankomt. Bij Mazda is dat absoluut het geval. De Japanse autofabrikant toont aan dat je met voldoende lef al een heel eind kunt komen. Mazda durft zich uit te leven op het gebied van design, het durft flink te investeren in nieuwe aandrijftechniek onder de noemer SkyActiv. En het is allemaal niet voor niets geweest, want Mazda verkocht vorig jaar meer auto’s in Europa dan in 2012. Behalve de succesvolle CX-5 en Mazda6 begint de verkoop van de Mazda3 nu ook aardig op stoom te komen. In het belangrijke, felbevochten C-segment weet de Mazda3 zich prima te onderscheiden met een aansprekend design. De vloeiende lijnen, de kenmerkende grille en de opvallende koplampen die eruit zien als levensechte ogen, geven de nieuwe Mazda3 een stuk karakter mee. Het interieur is wat zakelijker vormgegeven. Mazda heeft nadrukkelijk gekozen voor een cockpit die vooral uitblinkt in ergonomie, comfort en kwaliteit. De zachte stoelen bieden goede steun, de zitpositie is uitstekend en het relatief kleine stuurwiel ligt goed in de hand. De eerste indruk is verrassend goed. De fijnste eigenschap van de Mazda3 die wij meekregen, is de combinatie motor-en-versnellingsbak. Wij reden de Mazda3 2.2 SkyActiv-D met een zestrapsautomaat. Het gemak waarmee de 110 kW (150 pk) sterke viercilinder turbodiesel accelereert, de souplesse waarmee de automaat van verzet wisselt – het is alsof ze voor elkaar zijn geschapen. Met een verbruik van 4,8 l/100 km en een CO2-emissie van 127 g/km komt de Mazda3 2.2 SkyActiv-D niet in aanmerking voor gereduceerde bijtelling, maar de vraag is of dat belangrijk is. De auto voelt en stuurt zo degelijk, dat de associatie met een dure Duitse auto snel gemaakt is. En dat is een groot compliment voor Mazda.