Porsche 919 Hybrid is klaar voor 2017-seizoen
Nog efficiënter maar wel iets langzamer
In 2016 wist Porsche de 24-uursrace van Le Mans met geluk te winnen. Toyota reed vrijwel de hele race op kop, maar viel uiteindelijk in de laatste ronde uit. Balen voor Toyota, leuk voor Porsche. In 2017 barst de strijd tussen Porsche en Toyota opnieuw los. Het wapen van Porsche is de verbeterde 919 Hybrid.
Nieuwe aerodynamica-reglementen
Volgens Porsche is de 919 Hybrid nog efficiënter en voldoet de auto aan de nieuwe WEC-reglementen. De koolstofvezel monocoque is gelijk aan de voorganger, maar vrijwel alle andere componenten zijn nieuw. De auto heeft hogere, bredere langere wielkasten en nieuwe luchtinlaten. Door de nieuwe aerodynamica-reglementen verwacht Porsche in Le Mans rondetijden die 3 tot 4 seconden hoger liggen dan afgelopen jaar.
LEES OOK: Toyota TS050 Hybrid op diverse punten aangepast
Aandrijflijn
De 919 Hybrid wordt aangedreven door een 2,0-liter V4-turbobenzinemotor met ongeveer 386 kW (500 pk). De 919 Hybrid is volgens Porsche de enige raceauto in de LMP1-klasse die zowel bij het remmen als bij accelereren energie terugwint. De teruggewonnen energie wordt opgeslagen in een lithium-ion batterij die op afroep de 400 pk sterke elektromotor voor de vooras voedt.
Twee auto’s
Porsche komt in het nieuwe FIA WEC-seizoen met twee 919 Hybrid-modellen in de LMP1-klasse aan de start. De auto met nummer 1 wordt bestuurd door Neel Jani (33, Zwitserland), André Lotterer (35, Duitsland) en Nick Tandy (32, Groot-Brittannië). De 919 met startnummer 2 heeft ook een sterke bezetting met Timo Bernhard (36, Duitsland), Earl Bamber (26, Nieuw-Zeeland) en Brendon Hartley (27, Nieuw-Zeeland).