achtergrondafbeelding
Mazda SkyActiv-X

Mazda SkyActiv-X: Dit zijn de voordelen voor jou

Exclusieve proefrit in prototypes in Portugal

2 mrt 2018, 8:25  •  Autonieuws, Autotests, Tech  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

Mazda introduceert in 2019 de SkyActiv-X-technologie. Dit zijn benzinemotoren met de verbrandingstechnologie van dieselmotoren. Uniek. Wij probeerden het alvast uit en zetten de voordelen van SkyActiv-X voor jou op een rij.

Brandstofmotor blijft nog heel lang

Elektrisch rijden is in opkomst. Tuurlijk. Dat zal Mazda ook absoluut niet ontkennen. Toch verwacht de Japanse autobouwer dat auto’s met een verbrandingsmotor over een jaar of twintig nog altijd massaal aan de man worden gebracht. Investeren in brandstofmotoren is dus nog zeker interessant, helemaal omdat de brandstofmotor nog lang deel blijft uitmaken van een aandrijflijn. Want een hybride of plug-inhybride heeft vrijwel altijd een benzinemotor. Dan kun je maar beter een goede basis hebben in de vorm van een hyperefficiënte benzinemotor.

“Investeren in brandstofmotoren is nog zeker interessant.”

VIDEO: Dit zijn de voordelen van Mazda SkyActiv-X – Rijden met prototypes (2018) – AutoRAI TV

 

Compressie-ontsteking

SkyActiv-X is de nieuwe stap van Mazda voor een nog schonere verbranding en een lager verbruik. De benzinemotoren hebben compressie-ontsteking, waarover later meer. Echt nieuw is dit niet. Volkswagen experimenteerde bijvoorbeeld al met deze technologie in Touran-prototypes en General Motors ontwikkelde aangepaste 2.2 Ecotec-motoren in de Vectra. Bovendien hebben ook Honda en Hyundai aan deze techniek gewerkt. Wie weet doen ze het nog steeds.

“Mazda heeft de oplossing gevonden voor een soepele overgang tussen vonkontsteking en compressie-ontsteking.”

 

Mazda SkyActiv-X

Prototypestadium

Het grote verschil is dat deze fabrikanten allemaal (nog) zijn blijven hangen in het prototypestadium. Mazda heeft alle beren uit de weg geruimd en lijkt de oplossing gevonden te hebben voor een soepele overgang tussen vonkontsteking en compressie-ontsteking, want dat was de grote uitdaging. Benzine heeft een heel andere eigenschap dan diesel. Het is technisch zeer gecompliceerd om een soepel draaiende benzinemotor met compressie-ontsteking te ontwikkelen en daarom is het nooit eerder op grote schaal toegepast.

Spark Controlled Compression Ignition

Mazda werkt al langer met ongebruikelijk hoge compressieverhoudingen bij benzinemotoren en heeft nu een systeem ontwikkeld dat zowel compressie-ontsteking als vonkontsteking mogelijk maakt: Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). De bougie zit er voorlopig nog wel in, maar fungeert alleen als hulpfunctie. Bij een koude start bijvoorbeeld en bij piekbelasting schiet de bougie nog te hulp. Tijdens het rijden op de snelweg met een normale kruissnelheid is de dieseltechniek in de benzinemotor springlevend. De motoren werken met Euro 95-benzine, maar ook een octaangetal van 91 volstaat.

“Tijdens het rijden op de snelweg met een normale kruissnelheid is de dieseltechniek in de benzinemotor springlevend.”

Scheelt brandstof

Hoe werkt het dan? In de nieuwe SkyActiv-X benzinemotor wordt het benzinemengsel niet altijd ontbrand door de vonk van een bougie, maar door de compressie door de zuiger. Het mengsel van benzine en zuurstof in de verbrandingskamer wordt dan zodanig samengeperst, dat het spontaan ontbrandt. Precies zoals in een dieselmotor. Mazda gebruikt een zeer arm mengsel. Daarmee bedoelen we dat er relatief weinig brandstof met veel lucht wordt gemengd. De bougie zorgt indien nodig voor een hele kleine vuurbal. De compressie doet de rest. Dat scheelt brandstof en resulteert in minder schadelijke stoffen zoals NOx-deeltjes.

Mazda SkyActiv-X

De voordelen voor de koper

Dat brengt ons bij de voordelen van SkyActiv-X voor de klant, eigenlijk het belangrijkste aspect van deze nieuwe ontwikkeling. Mazda claimt een 20 tot 30 procent lager brandstofverbruik en een 10 tot 30 hoger koppel ten opzichte van de huidige SkyActiv-G benzinemotor met vergelijkbare cilinderinhoud. De SkyActiv-X benzinemotor is zelfs zuiniger dan de meest recente SkyActiv-D dieselmotoren. Daarnaast reageert de motor alerter op input van de bestuurder. Bijkomend voordeel is dat de SkyActiv-X-motor tussen 1.000 tot 5.000 optimaal kan verbranden. Dat scheelt je dus munten bij de pomp. Mazda brengt eigenlijk het goede van de dieselmotor – denk dus aan het lage verbruik en het hoge koppel – samen met de schonere verbranding van een benzinemotor. En dat is best bijzonder.

“Mazda brengt het goede van de dieselmotor samen met de schonere verbranding van een benzinemotor.”

De motor: 2,0-liter viercilinder

Over die motor gesproken: wat is het eigenlijk? Het gaat om een 2,0-liter viercilinder benzinemotor (1.997 cc) gemaakt van aluminium. De motor heeft een mild hybride systeem en een kleine supercharger. De supercharger perst de benodigde lucht in de cilinder zodat compressie-ontsteking kan functioneren. Mazda streeft naar een productievermogen van 190 pk en 230 Nm trekkracht. Meer dan genoeg vermogen voor het normale woon-werkverkeer.

Mazda SkyActiv-X

Hoe rijdt dat dan?

Goed, genoeg techniek. Nu willen wel eens rijden. We zijn in Portugal om testritten te maken in prototypes met SkyActiv-X-technologie. We rijden in totaal met twee prototypes. Eentje met een handgeschakelde zesbak en een andere met zestraps automaat. Er wordt gevraagd om voorzichtig met de auto’s te zijn. Niet alleen omdat het prototypes zijn met kostbare technologie onder de motorkap, maar ook omdat de auto’s geen airbags en behalve ABS geen rijhulpsystemen heeft.

“Er wordt gevraagd om voorzichtig met de prototypes te zijn.”

Presteren

Tijdens de testrit valt op dat de motoren al erg goed presteren, ook al spreekt Mazda van early stage prototypes. In augustus 2017 reden er ook al journalisten in prototypes rond. Toen was er nog sprake van kleine schokken door overgang van vonkontsteking naar compressie-ontsteking. In een paar maanden tijd is dat er compleet uitgehaald. Knap.

Merk je niets van

Je merkt als gebruiker helemaal niets van dat er onder de motorkap iets vrij bijzonders plaatsvindt. Niet bij deze prototypes bovendien. Bovendien zijn deze SkyActiv-X-prototypes ook voorzien van het nieuwe SkyActiv Chassis dat niet alleen stijver is maar ook opmerkelijk stiller. Dat valt extra op omdat we konden rijden in de huidige Mazda 3. Het verschil in interieurstilte is echt fors. Knap gedaan. De nieuwe stoelen zitten ook erg prettig. De stoelen waren al goed in de huidige 3, maar in de nieuwe generatie tilt Mazda het comfort weer naar een hoger niveau. Iets om naar te uit te kijken dus, het nieuwe SkyActiv-chassis en de SkyActiv-X benzinemotoren.

“Het nieuwe SkyActiv Chassis is niet alleen stijver maar ook opmerkelijk stiller.”

Debuteert in nieuwe Mazda 3

De nieuwe SkyActiv-X-technologie debuteert in de nieuwe Mazda 3 die in 2019 op de markt komt. Later vindt de technologie ook zijn weg in andere modellen van Mazda. Volgens techneut Joachim Kunz kan Mazda de technologie ook toepassen in motoren met een slagvolume kleiner dan 2,0-liter. Bovendien zijn de motoren eenvoudig te koppelen aan een hybride- of plug-inhybride aandrijflijn. “Mazda is van mening dat de basismotor goed moest zijn, omdat brandstofmotoren ontzettend belangrijk blijven in de toekomst”, stelt Joachim. Aan de hand van deze eerste kennismaking kunnen we stellen dat Mazda absoluut op de goede weg is. De nieuwe Mazda 3 wordt een auto om naar uit te kijken.

Share Tweet Share Share E-Mail