Er zijn maar weinig merken die serieus werk maken van waterstofaandrijving, maar Toyota is een van hen. Het merk ziet een mooie toekomst tegemoet voor deze aandrijfvorm en het is dan ook niet voor niets dat men hun laatste waterstofauto Mirai hebben genoemd. Dat is het Japanse woord voor ‘toekomst’. Toyota ziet de Mirai als… Lees verder
Toyota Mirai uitvoeringen
Er zijn maar weinig merken die serieus werk maken van waterstofaandrijving, maar Toyota is een van hen. Het merk ziet een mooie toekomst tegemoet voor deze aandrijfvorm en het is dan ook niet voor niets dat men hun laatste waterstofauto Mirai hebben genoemd. Dat is het Japanse woord voor ‘toekomst’. Toyota ziet de Mirai als “een keerpunt in de automotive-industrie”.
Elektrisch met uitlaat?
Men begon al in 1992 met de ontwikkeling van de aandrijftechniek. Na vele zware tests was in 2014 het productiemodel klaar en kwam het in 2015 ook naar de Europese markt. In de brandstofcel wordt de waterstof omgezet in elektriciteit, waardoor de Mirai als volledig elektrisch aangedreven auto telt. Er is wel een uitlaat, maar daar komt alleen waterdamp uit.
Praktisch
De auto bleek een relatief succes en dus introduceerde Toyota in 2021 een volledig nieuwe tweede generatie Mirai. De volledig elektrisch aangedreven auto heeft nu een actieradius van zo’n 650 kilometer en voltanken duurt net als bij een conventionele auto maar zo’n vijf minuten. Het aantal waterstoftankstations in Nederland is wellicht nog een probleem, maar daar wordt komende jaren aan gewerkt.
Elektrisch met uitlaat?
Men begon al in 1992 met de ontwikkeling van de aandrijftechniek. Na vele zware tests was in 2014 het productiemodel klaar en kwam het in 2015 ook naar de Europese markt. In de brandstofcel wordt de waterstof omgezet in elektriciteit, waardoor de Mirai als volledig elektrisch aangedreven auto telt. Er is wel een uitlaat, maar daar komt alleen waterdamp uit.
Praktisch
De auto bleek een relatief succes en dus introduceerde Toyota in 2021 een volledig nieuwe tweede generatie Mirai. De volledig elektrisch aangedreven auto heeft nu een actieradius van zo’n 650 kilometer en voltanken duurt net als bij een conventionele auto maar zo’n vijf minuten. Het aantal waterstoftankstations in Nederland is wellicht nog een probleem, maar daar wordt komende jaren aan gewerkt.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Vermogensrange | alleen 113 kW |
Actieradius | 500 km |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/55 R17 |
L x B x H | 4.890 x 1.815 x 1.535 |
Wielbasis | 2.780 |
Massa leeg | 1.850 |
Max. aanh. gew. | n.v.t. |
Inh. bag. ruimte. | 361 |
Tankinhoud | 122,4 |
Algemeen
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | december 2015 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Bijzonderheden | De Mirai is de eerste brandstofcelauto in serieproductie die als zodanig ontworpen is. |
Vanafprijs | 80.935 |
Transmissie | CVT |
Verbruik
Energielabel | A |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 9,6 |
Topsnelheid | 175 |
Systeemvermogen | 113 kW (154 pk) |
Systeemkoppel | 335 |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
example
-
example1ads
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hyundai
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
test
-
testt
-
Toyota
-
TVR
-
Volkswagen
-
Volvo