Strikt genomen zet Mini al haar carrosserievarianten als afzonderlijke modellen in de markt, maar ten opzichte van de drie- en vijfdeurs hatchbackmodellen en de cabriolet is de Clubman nog het meest een model op zich. De auto was bij introductie in 2007 de moderne reïncarnatie van de klassieke Mini Traveller en Countryman, de ministationwagens met… Lees verder
MINI Clubman uitvoeringen
Strikt genomen zet Mini al haar carrosserievarianten als afzonderlijke modellen in de markt, maar ten opzichte van de drie- en vijfdeurs hatchbackmodellen en de cabriolet is de Clubman nog het meest een model op zich. De auto was bij introductie in 2007 de moderne reïncarnatie van de klassieke Mini Traveller en Countryman, de ministationwagens met deels houten carrosserie. BMW had echter niet de rechten voor die typenamen, dus nam men de naam Clubman, die van oorsprong eigenlijk verwees naar het meer vierkante faceliftmodel van de klassieke Mini.
Deurtjes
De nieuwe Clubman verwees op verschillende manieren naar het origineel, in het bijzonder met de twee klapdeurtjes in plaats van een gewone achterklep en met contrasterende delen die verwijzen het houtwerk van het klassieke voorbeeld. Bijzonder waren de naar achteren scharnierende kleine achterportieren, die alleen te openen waren als de voorportieren open stonden.
Conventioneler
In 2015 was het tijd voor de tweede en huidige generatie Clubman. De auto heeft inmiddels een meer conventionele stationwagencarrosserie, met gewone achterportieren en zonder de kenmerkende contrastdelen. Wel gebleven zijn de net zo kenmerkende klapdeurtjes in plaats van een gewone achterklep. Daarmee blijft de Mini Clubman een stationwagen die anders is dan alle andere.
Deurtjes
De nieuwe Clubman verwees op verschillende manieren naar het origineel, in het bijzonder met de twee klapdeurtjes in plaats van een gewone achterklep en met contrasterende delen die verwijzen het houtwerk van het klassieke voorbeeld. Bijzonder waren de naar achteren scharnierende kleine achterportieren, die alleen te openen waren als de voorportieren open stonden.
Conventioneler
In 2015 was het tijd voor de tweede en huidige generatie Clubman. De auto heeft inmiddels een meer conventionele stationwagencarrosserie, met gewone achterportieren en zonder de kenmerkende contrastdelen. Wel gebleven zijn de net zo kenmerkende klapdeurtjes in plaats van een gewone achterklep. Daarmee blijft de Mini Clubman een stationwagen die anders is dan alle andere.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 |
Max. vermogen | 75 kW (102 pk) |
Bij | 1.380 |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Max. koppel | 190 |
Bij | 1.380 |
Draaicirkel | 11,3 |
Vermogensrange | 75 tot 225 kW |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 205/55 R16 |
L x B x H | 4.253 x 1.800 x 1.441 |
Wielbasis | 2.670 |
Massa leeg | 1.395 |
Max. aanh. gew. | 1.100 |
Inh. bag. ruimte. | 360 |
Tankinhoud | 48 |
Algemeen
Carrosserietype | 5-drs. stationwagen |
Euro NCAP | 4 sterren |
Marktintroductie | juli 2015 |
Laatste facelift | januari 2018 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | 29.490 |
Transmissie | 6MT (optie 7AT) |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,6 |
CO₂-emissie | 128 |
Energielabel | D |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 11,3 |
Topsnelheid | 185 |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
example
-
example1ads
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hyundai
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
test
-
testt
-
Toyota
-
TVR
-
Volkswagen
-
Volvo