achtergrondafbeelding

Autozoeker

Mazda Mazda6 sportbreak

De historie van de Mazda6 loopt helemaal terug tot 1970. Toen verscheen de Capella, die onder andere in Europa 616 heette. De auto vulde destijds het gat op tussen de kleinere 1000 (Familia) en grotere 929 (Luce). Een coupéversie stond ook in de prijslijst. Met de tweede generatie in 1978 werd het model omgedoopt tot 626. Opnieuw was de auto er als sedan en coupé. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De historie van de Mazda6 loopt helemaal terug tot 1970. Toen verscheen de Capella, die onder andere in Europa 616 heette. De auto vulde destijds het gat op tussen de kleinere 1000 (Familia) en grotere 929 (Luce). Een coupéversie stond ook in de prijslijst. Met de tweede generatie in 1978 werd het model omgedoopt tot 626. Opnieuw was de auto er als sedan en coupé.

Allerlei nieuwe varianten
De naam 626 bleef gehandhaafd voor de volgende generaties. De derde generatie uit 1982 bracht een derde carrosserievariant met zich mee: de vijfdeurs liftback. De vierde generatie uit 1987 voegde nog weer een variant toe: voortaan was de 626 er ook als stationwagen. Toen in 1991 de vijfde generatie verscheen bleef deze stationvariant als enige in productie, oftewel de vijfde generatie 626 moest het doen met een opgewaardeerde versie van de ‘oude’ stationwagen. De coupéversie was in zijn geheel komen te vervallen.

Rommeltje
In Japan verviel de naam Capella en voerde men onder de namen Cronos en ɛ̃fini MS-6 een eigen, iets smallere versie van de 626. Dit vanwege de Japanse belastingregels m.b.t. voertuigafmetingen. In 1994 kreeg Japan een technisch aan de 626 gerelateerd, maar verder volledig eigen sedanmodel dat als Capella in de prijslijst stond. Vanaf de zesde generatie in 1997 kwam er een eind aan dit rommelige modellenbeleid en was er weer één wereldwijd model 626, die in Japan weer Capella heette.

Op de schop
In 2002 ging de 626-/Capella-modellenlijn op de schop. Het nieuwe model ging wereldwijd onder de naam Mazda6 door het leven en was leverbaar als sedan, liftback en stationwagen. Dit bleef hetzelfde voor de tweede generatie in 2007. Sinds 2012 staat de huidige generatie in de showrooms en daarbij is de liftback komen te vervallen. Dat model heeft in 2018 een tussentijdse facelift ondergaan en staat er dus weer lekker fris bij.

Technisch

Motortype benzine, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.998 cm³
Max. vermogen 107 kW (145 pk)
Bij 6.000 tpm
Max. koppel 213 Nm
Bij 4.000 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 12,0 m
Vermogensrange 107 tot 143 kW

Algemeen

Transmissie 6MT (optie 6AT)
Carrosserietype 5-drs. stationwagen
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie oktober 2012
Laatste facelift mei 2018
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 37.490

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 225/55 R17
L x B x H 4.800 x 1.840 x 1.480 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.280 kg
Max. aanh. gew. 1.500 kg
Inh. bag. ruimte. 506 l
Tankinhoud 62 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 6,3 l/100km
CO₂-emissie 144 g/km
Energielabel C

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 10,0 s
Topsnelheid 206 km/u