De Exige kwam in 2000 op de markt als aanvulling op de in 1996 geïntroduceerde Elise. Waar de Elise een roadster was, was de Exige een meer hardcore coupéversie van die auto. De Exige Series 1 bleef iets langer in productie dan de eerste Elise, namelijk tot en met 2002. Waar de Elise al meteen… Lees verder
Lotus Exige uitvoeringen
De Exige kwam in 2000 op de markt als aanvulling op de in 1996 geïntroduceerde Elise. Waar de Elise een roadster was, was de Exige een meer hardcore coupéversie van die auto. De Exige Series 1 bleef iets langer in productie dan de eerste Elise, namelijk tot en met 2002. Waar de Elise al meteen een opvolger kreeg, kwam pas in 2004 ook de Series 2 van de Exige op de markt.
Model op zich
De Series 2 ging door op de ingeslagen weg: een meer hardcore coupéversie van de Elise, met ook meer spoilerwerk voor meer downforce. Nadat later nog de Exige S en daarvan afgeleide speciale uitvoeringen volgde, was het in 2012 tijd voor de Series 3. Hoewel de auto nog steeds veel techniek deelt met de Elise, nemen beide modellen nu meer afstand van elkaar. De Exige is tegenwoordig een model boven de Elise geworden.
Nu met V6
In tegenstelling tot de Elise, die alleen met viercilindermotoren geleverd wordt, wordt de Exige bijvoorbeeld aangedreven door een V6. Ook heeft de Exige sinds 2013 een eigen roadsterversie. Mede door de grotere motor groeide de Exige ook wat in afmetingen. Dankzij de Cup-modellen kreeg de Exige ook nog meer op circuitgebruik gerichte uitvoeringen.
Model op zich
De Series 2 ging door op de ingeslagen weg: een meer hardcore coupéversie van de Elise, met ook meer spoilerwerk voor meer downforce. Nadat later nog de Exige S en daarvan afgeleide speciale uitvoeringen volgde, was het in 2012 tijd voor de Series 3. Hoewel de auto nog steeds veel techniek deelt met de Elise, nemen beide modellen nu meer afstand van elkaar. De Exige is tegenwoordig een model boven de Elise geworden.
Nu met V6
In tegenstelling tot de Elise, die alleen met viercilindermotoren geleverd wordt, wordt de Exige bijvoorbeeld aangedreven door een V6. Ook heeft de Exige sinds 2013 een eigen roadsterversie. Mede door de grotere motor groeide de Exige ook wat in afmetingen. Dankzij de Cup-modellen kreeg de Exige ook nog meer op circuitgebruik gerichte uitvoeringen.
Technisch
Motortype | benzine, V6 |
Cilinderinhoud | 3.456 |
Max. vermogen | 258 kW (350 pk) |
Bij | 4.500 |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Max. koppel | 400 |
Bij | 4.500 |
Draaicirkel | 9,9 |
Vermogensrange | 258 tot 316 kW |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 265/35 R18 |
L x B x H | 4.084 x 1.802 x 1.129 |
Wielbasis | 2.370 |
Massa leeg | 1.125 |
Max. aanh. gew. | n.v.t. |
Inh. bag. ruimte. | 98 |
Tankinhoud | 40 |
Algemeen
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | februari 2013 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Bijzonderheden | Ook leverbaar als circuitgerichte Exige Cup 430. |
Vanafprijs | 125.000 |
Transmissie | 6MT |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 10,0 |
CO₂-emissie | 225 |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 3,9 |
Topsnelheid | 273 |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
example
-
example1ads
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hyundai
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
test
-
testt
-
Toyota
-
TVR
-
Volkswagen
-
Volvo