achtergrondafbeelding

Autozoeker

LanciaVoyager

Het was een vicieuze cirkel voor Lancia: om meer te kunnen verkopen, moet je als automerk meer modellen kunnen aanbieden dan alleen de compacte hatchback Ypsilon. Maar men moest ook eerst meer modellen verkopen om nieuwe modellen te kunnen ontwikkelen. Om de vicieuze cirkel te doorbreken kwam Lancia in 2011 met een opvallende stap. Het… Lees verder

Lancia Voyager uitvoeringen

Het was een vicieuze cirkel voor Lancia: om meer te kunnen verkopen, moet je als automerk meer modellen kunnen aanbieden dan alleen de compacte hatchback Ypsilon. Maar men moest ook eerst meer modellen verkopen om nieuwe modellen te kunnen ontwikkelen. Om de vicieuze cirkel te doorbreken kwam Lancia in 2011 met een opvallende stap. Het merk keek eens rond bij de andere merken binnen de FCA Group en besloot vervolgens om de Chryslers 300C en Voyager in Europa als Lancia’s aan te bieden.

Opvallende keuze
Deze keuze was in meerdere opzichten opvallend. Dat Lancia een bestaand model koos was logisch, er was immers niet genoeg geld om zelf een nieuwe auto te ontwikkelen. Maar binnen de FCA Group waren genoeg modellen die beter binnen de historie van Lancia pasten dan de twee Amerikanen. Bovendien waren een forse sedan en een grote MPV ook toen al geen modellen waar je in Europa veel van verkoopt, terwijl Lancia die grote verkoopaantallen juist zo hard nodig had.

Amerikaans
De Lancia Voyager onderscheidde zich eigenlijk alleen met een ander grille en afwijkende lichtunits van de originele Chrysler-versie. Het motorenaanbod was dan ook harstikke Amerikaans met uitsluitend V6-motoren. Leuk, maar daarmee was het in Europa geen verkooptopper. Wel bood de auto van binnen veel Amerikaanse luxe, in dat opzicht paste het model toch nog een beetje bij Lancia.

Alleen in Italië
Erg lang duurde de carrière van de Lancia Voyager niet. In 2016 stopte Lancia de verkoop door gebrek aan vraag en niet veel later verdween het merk volledig uit Europa. Momenteel is Lancia alleen nog in thuisland Italië actief, met de Ypsilon als enige – maar nog altijd zeer populaire – model.

Technisch

Motortype benzine, V6
Cilinderinhoud 3.604
Max. vermogen 208 kW (283 pk)
Bij 4.400
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Max. koppel 344
Bij 4.400
Draaicirkel 12,0
Vermogensrange 120 tot 208 kW

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 225/65 R17
L x B x H 5.218 x 1.998 x 1.818
Wielbasis 3.078
Massa leeg 1.991
Max. aanh. gew. 1.600
Inh. bag. ruimte. 643
Tankinhoud 76

Algemeen

Carrosserietype 5-drs. MPV
Euro NCAP 4 sterren
Marktintroductie oktober 2011
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 2 jaar
Bijzonderheden Zeer ruim, met plek voor zeven. De stoelen zijn handig in de vloer weg te klappen.
Vanafprijs 69.890
Transmissie 6AT

Verbruik

Verbr. gecomb. 10,8
CO₂-emissie 252
Energielabel F

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 8,5
Topsnelheid 209

Alle automerken

Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten