Samen met Toyota is Hyundai een van de grootste spelers op het gebied van waterstofaangedreven auto’s. Het eerste serieuze productiemodel werd in 2013 geïntroduceerd in de vorm van de ix35 FCEV, een waterstofversie van een bestaand model. In 2018 was diens opvolger klaar: de vanaf het begin als waterstofauto ontworpen Nexo. Het model heeft in… Lees verder
Hyundai Nexo uitvoeringen
Samen met Toyota is Hyundai een van de grootste spelers op het gebied van waterstofaangedreven auto’s. Het eerste serieuze productiemodel werd in 2013 geïntroduceerd in de vorm van de ix35 FCEV, een waterstofversie van een bestaand model. In 2018 was diens opvolger klaar: de vanaf het begin als waterstofauto ontworpen Nexo. Het model heeft in technisch opzicht dan ook geen relatie met andere Hyundai-modellen.
Praktisch
Waar de verkoopaantallen van de ix35 FCEV in verhouding nog zeer beperkt waren, moet de Nexo serieus gaan doorbreken als alledaagse waterstofauto. Op papier is de auto in ieder geval goed dagelijks inzetbaar, met een actieradius van ruim 600 kilometer en een tankbeurt die niet langer duurt dan bij een benzine- of dieselauto. De beschikbaarheid van waterstoftankstations is in ons land nog beperkt, maar daar wordt de komende jaren aan gewerkt.
Prestaties
De waterstof in de brandstofcellen wordt in de Nexo omgezet in elektriciteit voor de aandrijving van de elektromotor. Die heeft een vermogen van 163 pk, wat samen met een koppel van 395 Nm genoeg is voor een topsnelheid van 177 km/h. Doordat de waterstoftanks en -aandrijflijn veel minder ruimte innemen dan een accupakket, blijft de Nexo ook ruim van binnen.
Praktisch
Waar de verkoopaantallen van de ix35 FCEV in verhouding nog zeer beperkt waren, moet de Nexo serieus gaan doorbreken als alledaagse waterstofauto. Op papier is de auto in ieder geval goed dagelijks inzetbaar, met een actieradius van ruim 600 kilometer en een tankbeurt die niet langer duurt dan bij een benzine- of dieselauto. De beschikbaarheid van waterstoftankstations is in ons land nog beperkt, maar daar wordt de komende jaren aan gewerkt.
Prestaties
De waterstof in de brandstofcellen wordt in de Nexo omgezet in elektriciteit voor de aandrijving van de elektromotor. Die heeft een vermogen van 163 pk, wat samen met een koppel van 395 Nm genoeg is voor een topsnelheid van 177 km/h. Doordat de waterstoftanks en -aandrijflijn veel minder ruimte innemen dan een accupakket, blijft de Nexo ook ruim van binnen.
Technisch
Motortype | brandstofcel-elektrisch |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Vermogensrange | alleen 120 kW |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 40 kWh |
Actieradius | 665 |
Laadtijd bij 220V | n.v.t. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/60 R17 |
L x B x H | 4.760 x 1.860 x 1.630 |
Wielbasis | 2.790 |
Massa leeg | 1.789 |
Max. aanh. gew. | n.v.t. |
Inh. bag. ruimte. | 461 |
Tankinhoud | 156 |
Algemeen
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | september 2018 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 5 jaar |
Bijzonderheden | De Nexo is de eerste waterstofauto van Hyundai en vanaf het begin als zodanig is ontworpen. |
Vanafprijs | 74.995 |
Transmissie | vaste overbrenging |
Verbruik
Energielabel | A |
Prestaties
Topsnelheid | 177 |
Systeemvermogen | 120 kW (163 pk) |
Systeemkoppel | 395 |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
example
-
example1ads
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hyundai
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
test
-
testt
-
Toyota
-
TVR
-
Volkswagen
-
Volvo