achtergrondafbeelding

Autozoeker

FordTransit Courier

De Ford Transit is al sinds 1965 onderdeel van Fords modellenaanbod, of zelfs sinds 1953 als je de Taunus Transit meerekent. Dat was een bestelbus op technische basis van de Taunus personenwagen, terwijl de Transit uit 1965 voor het eerst een vanaf het begin als bestelwagen ontwikkeld model was dat op zichzelf stond in het… Lees verder

De Ford Transit is al sinds 1965 onderdeel van Fords modellenaanbod, of zelfs sinds 1953 als je de Taunus Transit meerekent. Dat was een bestelbus op technische basis van de Taunus personenwagen, terwijl de Transit uit 1965 voor het eerst een vanaf het begin als bestelwagen ontwikkeld model was dat op zichzelf stond in het modellenaanbod. De Transit bewees zich al snel als zeer populaire bedrijfswagen. In de loop der jaren is ‘de Transit’ uitgegroeid tot een hele bestelbusreeks, bestaande uit vier modellen.

Transit Courier
De Courier is de als laatste toegevoegde variant binnen de Transit-familie. Het is de kleinste bestelbus in de reeks, gebouwd op het platform en de techniek van de Fiesta. Daarmee is het een directe opvolger van de ‘gewone’ Courier die van 1991 tot en met 2002 in Europa geleverd werd (en tot 2013 wereldwijd). Ook dat was een kleine bestelbus (of pick-up) op Fiesta-basis, die tot de B-stijl gelijk was aan een gewone Fiesta.

Transit Connect
De Connect werd in 2002 toegevoegd, als compacter model naast de grote Transit. Met de Connect speelde Ford in op het destijds groeiende segment van ludospace-modellen, oftewel bedrijfswagens die ook als MPV leverbaar waren. Een goede zet, want ook deze nieuwe Transit-variant bleek al snel erg populair. In 2013 volgde een tweede en huidige generatie.

Transit Custom
In 2012 werd een derde Transit-model toegevoegd: de Custom. Dit was in feite de opvolger voor de kleinste carrosserie-uitvoeringen van de ‘gewone’ Transit, waarvan een jaar later de volledig nieuwe huidige generatie verscheen. In technisch opzicht is de Custom ook een direct afgeleide van de grote Transit. Wel concurreert de Transit met de Custom nadrukkelijker met de middelgrote bestelbussen.

Transit
De ‘gewone’ Transit is het grootste model in het aanbod en ook het model dat de spil vormt van de modellenlijn. Na een tweede generatie in 1986 en een derde in 2000 werd in 2013 de vierde en huidige generatie geïntroduceerd. Zoals vermeld zijn de kleinste varianten opgevolgd door de Custom, waarmee de Transit nu hoofdzakelijk concurreert in de grootste bestelbusklasse.

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 995
Max. vermogen 75 kW (100 pk)
Bij 1.400
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/trommels
Max. koppel 170
Bij 1.400
Draaicirkel 10,5
Vermogensrange 55 tot 74 kW

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 195/60 R15
L x B x H 4.157 x 1.764 x 1.770
Wielbasis 2.489
Massa leeg 1.152
Max. aanh. gew. 895
Tankinhoud 48
Laadruimte 1,9 m3
Laadlengte 1.650 mm
Laadvermogen 628 kg

Algemeen

Carrosserietype 4-drs. bestelbus
Euro NCAP 4 sterren
Marktintroductie februari 2014
Laatste facelift mei 2018
Garantie 2 jaar
Bijzonderheden Alle motorvarianten zijn optioneel ook leverbaar met start-/stopsysteem, wat het verbruik terugdringt.
Vanafprijs 10.600
Transmissie 5MT

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,5
CO₂-emissie 124

Prestaties


Alle automerken

Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten