In 2005 begon met de onthulling van de Q7 de geschiedenis van Audi’s Q-lijn. Een modellenlijn die zich aanvankelijk uitbreidde met alleen de Q5 en Q3, maar die inmiddels ook een Q2 en Q8 kent en daarmee uit vijf modellen bestaat, de op zichzelf gepositioneerde e-tron niet meegerekend. De letter Q De introductie van de… Lees verder
Audi Q7 uitvoeringen
In 2005 begon met de onthulling van de Q7 de geschiedenis van Audi’s Q-lijn. Een modellenlijn die zich aanvankelijk uitbreidde met alleen de Q5 en Q3, maar die inmiddels ook een Q2 en Q8 kent en daarmee uit vijf modellen bestaat, de op zichzelf gepositioneerde e-tron niet meegerekend.
De letter Q
De introductie van de Q7 leidde kort na lancering tot een rechtszaak over de typenaam in Noord-Amerika. Nissan voerde daar namelijk met luxemerk Infiniti al modellen met een Q in de naam. Uiteindelijk is men tot de overeenkomst gekomen dat Audi de Q alleen mocht gebruiken voor de Q7, Q5 en Q3. Dit is inmiddels komen te vervallen, zoals aan de verdere uitbreiding van Audi’s Q-aanbod ook te zien is.
Veiligheid
Waar de eerste Q7 nog relatief gewaagd was vormgegeven, zal de in 2015 geïntroduceerde huidige generatie waarschijnlijk bij een groter publiek in de smaak vallen. De huidige Q7 is verder voorzien van enkele veiligheidssystemen die in de Q7 voor het eerst in een auto verschenen. Zo kan de auto op basis van navigatiegegevens adviseren om alvast vaart te minderen voor nog niet zichtbare scherpe bochten of lagere snelheidslimieten, helpt de auto meekijken als men links af wil slaan en waarschuwt hij voor naderende fietsers bij het uitstappen.
De letter Q
De introductie van de Q7 leidde kort na lancering tot een rechtszaak over de typenaam in Noord-Amerika. Nissan voerde daar namelijk met luxemerk Infiniti al modellen met een Q in de naam. Uiteindelijk is men tot de overeenkomst gekomen dat Audi de Q alleen mocht gebruiken voor de Q7, Q5 en Q3. Dit is inmiddels komen te vervallen, zoals aan de verdere uitbreiding van Audi’s Q-aanbod ook te zien is.
Veiligheid
Waar de eerste Q7 nog relatief gewaagd was vormgegeven, zal de in 2015 geïntroduceerde huidige generatie waarschijnlijk bij een groter publiek in de smaak vallen. De huidige Q7 is verder voorzien van enkele veiligheidssystemen die in de Q7 voor het eerst in een auto verschenen. Zo kan de auto op basis van navigatiegegevens adviseren om alvast vaart te minderen voor nog niet zichtbare scherpe bochten of lagere snelheidslimieten, helpt de auto meekijken als men links af wil slaan en waarschuwt hij voor naderende fietsers bij het uitstappen.
Technisch
Motortype | diesel-elektrisch, V6 |
Cilinderinhoud | 2.967 |
Max. vermogen | 190 kW (258 pk) |
Bij | 1.250 |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Max. koppel | 600 |
Bij | 1.250 |
Draaicirkel | 12,4 |
Vermogensrange | 190 tot 320 kW |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/60 R18 |
L x B x H | 5.052 x 1.968 x 1.741 |
Wielbasis | 2.994 |
Massa leeg | 2.520 |
Max. aanh. gew. | 2.800 |
Inh. bag. ruimte. | 650 |
Tankinhoud | 75 |
Algemeen
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | maart 2015 |
Laatste facelift | september 2019 |
Garantie | 2 jaar |
Bijzonderheden | De plug-inhybride Q7 e-tron heeft een elektrisch bereik van ongeveer 50 kilometer. |
Vanafprijs | 88.230 |
Transmissie | 8AT |
Niet meer leverbaar | sinds september 2019 |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 1,9 |
CO₂-emissie | 48 |
Energielabel | A |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 6,2 |
Topsnelheid | 230 |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
example
-
example1ads
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hyundai
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
test
-
testt
-
Toyota
-
TVR
-
Volkswagen
-
Volvo