In 1994 werd Citroëns bedrijfswagenaanbod uitgebreid met de Jumpy, als kleiner alternatief voor de grote Jumper. In 1995 bracht Peugeot het busje op de markt als Expert en in 1996 volgde Fiat met haar eigen versie onder de naam Scudo. De busjes blijken al snel populair. Na een tussentijdse facelift in 2004 blijven ze tot… Lees verder
In 1994 werd Citroëns bedrijfswagenaanbod uitgebreid met de Jumpy, als kleiner alternatief voor de grote Jumper. In 1995 bracht Peugeot het busje op de markt als Expert en in 1996 volgde Fiat met haar eigen versie onder de naam Scudo. De busjes blijken al snel populair. Na een tussentijdse facelift in 2004 blijven ze tot en met 2006 in productie.
Uitbreiding
Dan is het tijd voor de tweede generatie. Het volledig nieuwe model is in meer carrosserievarianten leverbaar dan de eerste generatie. De personenuitvoeringen worden nu wat nadrukkelijker als een soort grote MPV in de markt gezet. In 2011 volgt een facelift en vanaf dan is ook Toyota onderdeel van de samenwerking. Zij brengen het busje als ProAce op de markt.
Model op zich
In 2016 volgt de huidige derde generatie. Fiat is uit de samenwerking gestapt, waardoor het busje alleen nog door de merken Citroën, Peugeot en Toyota wordt verkocht. De meest luxe personenuitvoeringen van de busjes worden door de merken voortaan als model op zich gepositioneerd, in het geval van Citroën als SpaceTourer. Vanaf 2019 wordt het busje ook geleverd onder de vlag van Opel, nu dat onderdeel is geworden van de PSA-groep.
Uitbreiding
Dan is het tijd voor de tweede generatie. Het volledig nieuwe model is in meer carrosserievarianten leverbaar dan de eerste generatie. De personenuitvoeringen worden nu wat nadrukkelijker als een soort grote MPV in de markt gezet. In 2011 volgt een facelift en vanaf dan is ook Toyota onderdeel van de samenwerking. Zij brengen het busje als ProAce op de markt.
Model op zich
In 2016 volgt de huidige derde generatie. Fiat is uit de samenwerking gestapt, waardoor het busje alleen nog door de merken Citroën, Peugeot en Toyota wordt verkocht. De meest luxe personenuitvoeringen van de busjes worden door de merken voortaan als model op zich gepositioneerd, in het geval van Citroën als SpaceTourer. Vanaf 2019 wordt het busje ook geleverd onder de vlag van Opel, nu dat onderdeel is geworden van de PSA-groep.
Technisch
Motortype | diesel, 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 1.560 |
Max. vermogen | 70 kW (95 pk) |
Bij | 1.750 |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Max. koppel | 210 |
Bij | 1.750 |
Draaicirkel | 11,3 |
Vermogensrange | 70 tot 130 kW |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/65 R16 |
L x B x H | 4.606 x 1.920 x 1.905 |
Wielbasis | 2.925 |
Massa leeg | 1.472 |
Max. aanh. gew. | 1.800 |
Tankinhoud | 69 |
Laadruimte | vanaf 4,6 m3 |
Laadlengte | vanaf 2.164 mm |
Laadvermogen | 1.123 tot 1.345 kg |
Algemeen
Carrosserietype | 5-drs. bestelbus |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | april 2016 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Bijzonderheden | De Citroën Jumpy maakt onderdeel uit van een vierling. Ook Peugeot, Toyota en sinds kort Opel leveren het busje. |
Vanafprijs | 17.000 |
Transmissie | 5MT |
Niet meer leverbaar | sinds mei 2019 |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,5 |
CO₂-emissie | 144 |
Prestaties
Topsnelheid | 145 |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
example
-
example1ads
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hyundai
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
test
-
testt
-
Toyota
-
TVR
-
Volkswagen
-
Volvo